2013. január hónap bejegyzései

Trolibusz fejlesztés(?) Szegeden

Önjáró trolibuszt mutattak be Szegeden

A Délmagyar cikke szerint. A cím nem szerencsés, inkább felső vezeték nélkül is haladásra képes trolibusz, vagy akkumulátorral ellátott trolibusz.

Jó ötlet? Szerintem csak attól függ, képes-e a trolibusz az áramszedőt emberi beavatkozás nélkül felemelni és a hálózatra csatlakozni, majd amikor nincs vezeték lecsatlakozni. A lecsatlakozás még biztos egyszerűen megoldható, de ez megy visszafelé is?
Engem ez érdekelne leginkább, mert ha nem akkor nem elképzelhető egy szárnyvonal. Mert az eléggé nevetséges elképzelés ha úgy gondolják, hogy a vezető kiszáll és lecsatlakozik, majd kiszáll és felcsatlakozik. :) Ugye nem így képzelték el? Ez konkrétan hülyeség lenne, ugye nem ilyenre költenek pénzt?

A többi felhasználási példa se győzött meg egyébként. Baleset, ideiglenes útlezárás? Ez komoly? Ilyenkor beállítanak egy pótlóbuszt, az olcsóbb. Vagy a baleset időpontját előre kell egyeztetni, mert akkor önjáró trolibuszt küldenek. Fejlesszenek olyat, ami akkumulátorokról megy, éjjel meg feltöltik, akkor nem kell a drága hálózatot kiépíteni. Vagy mielőtt fejlesztenek, valaki azt nézze meg életszerű dolog-e, amire fejlesztenek, van-e értelme, vagy a fejlesztés töredékéért megoldható a probléma.

Trolikról jut eszembe, Szegeden több mint egy éve kész a 10-es troli felsővezeték rendszere, áramellátó berendezései, a létrehozott műszaki épületekben nyáron megy a klíma, üzemelnek a berendezések. De troli még nincs. :) Lehet mire lesz troli, már nem is kell hozzá vezeték? :)

 

Django elszabadul – Django Unchained (mozi)

Tegnaptól a mozikban.

Rendező: Quentin Tarantino, az egyik ok, amiért megnéztük.
Nekem tetszett a film, a rendező személye garancia a véres jelenetek mennyiségére. Nem rajongok se a vérengzős, se a western filmekért, de Tarantinó filmjeit mindig megnézem, most is jól tettem.

A film az amerikai polgárháború előtt játszódik, betekintést kaphatunk a rabszolgatartó társadalomba, amikor egy ember, a másik ember tulajdona, amivel azt csinál, amit akar.

Django. A D-t nem ejtik. :)
The “D” is solid.

Jó ötlet, kis hibákkal: kölcsönbringák Szegeden

Kölcsönbringák Szegeden – márciustól óránként 200-ért

Az ötlet jó, szerintem. (igaz nem Szeged méretű városra) Láttam ilyen kölcsönözhető bringákat Párizsban, olvastam is az ottani rendszerről. www.velib.fr
Az ötlet jó, a megvalósítás szokott nálunk egy kicsit máshogy sikerülni, ami ebből a tervből is kiderül. Minden más városban az első óra, vagy fél óra ingyenes!
Párizs: fél óra, Bécs: egy óra, Barcelona: fél óra.
De nálunk a terv szerint nem lesz benne ingyenes időszak. Itt az egyik hiba a tervben.
Külföldi egyetemistákra számítanak, de ez lehet csak a reklám, mert szerintem egyrészt Szeged ahhoz kicsi, hogy a külföldi egyetemisták elkezdjék használni, akik egyébként is a belvárosban vesznek ki albérletet, közel az iskolájukhoz, vagy taxival járnak be a suliba.

A projektmenedzser elmondta: “Bécs és Barcelona példáját követve alakítják ki a szolgáltatást Szegeden.” Micsoda? Bécs és Barcelona példájára? Dehát hol van Szeged Bécshez és Barcelonához képest? Ez a baj: látnak valamit külföldön és megcsinálják magyarosítva, kicsiben, nem pont úgy, csak hasonlóan, csak így már persze nem fog úgy működni, mert hát mégse az. Mint, a magyar narancs. Kicsit savanyú, kicsit sárga, de a miénk. :)
Szerintem Szeged mérete kicsi ehhez a rendszerhez, ahhoz, hogy gazdaságosan megérje egy ilyet üzemeltetni.

Miért használná egy szegedi? Miért fizetne 200.- forintot, hogy eljussonn A pontból B pontba egy szegedi lakos? Ha biciklivel akar menni, szerintem elmegy a sajátjával, akkor még pénzbe sem kerül neki. Vagy megy gyalog. Én nyáron gyalog járok Szegeden (egy éve) 15-30 perc alatt elérek a város egyik végéből a másikba. Biztos nem fogok 200.- forintot adni, hogy valahol felvegyek egy biciklit, amivel elmenjek valameddig, mert a pontos célhoz bitzos nem jutok el, mert annyi tároló nem lesz, nem is lehet, onnan meg elgyaloglok tovább a célomig, és ha vissza úton is biciklivel mennék újabb 200.- forint. A terv szerint napi 800.- forintnál megáll az összeg, ennyi lenne 1 napi díj. Párizsban a napi díj 1,7 euró, azaz 510.- forint.

Turisták: megint csak Szeged mérete. Ha valamit meg szeretne nézni, az a belvárosban van, ott simán elgyalogol egyik helyről a másikra, olyan kicsik a távolságok. Közben megeszik egy fagyit a Virág Cukrászdában. Illetve ott nem, mert 3 éve zárva, sok turista csodálkozik is rajta, keresi hol van.

Kíváncsian várom, a bankkártyás fizetés részét hogyan honosítják. A párizsi rendszer megterheli a bankkártyát 150 euróval, az forintban 45.000.- lenne, ez a kaució, a bicikliért.

Ez egy pályázati pénz felhasználásával megvalósuló projekt, 45 millió forint a támogatás.

Külföldi példára építettek 2012-ben fedett biciklitárolókat Szegeden, az is egy elhibázott konstrukció szerintem. Ugye ez külföldön úgy van kitalálva, hogy biciklivel elmegy az ember a tárolóig, majd ott felszáll a tömegközlekedésre, és a tárolóban hagyja a biciklit. Így építettek is pár tárolót, de olyan helyekre, ahova nincs honnan kerékpárral megérkezni. Mert ki fog a rókusi végállomásig bebiciklizni, majd onnan tovább menni biciklivel? Senki, mert odáig sincs kerékpárút. Aki pedig onnan megy tömegközlekedéssel, az ott lakik pár száz méterre, odáig nem megy biciklivel. Többször fényképeztem a tavaly épített tárolókat, általában teljesen üresek.

Ja igen, még egy dolog: Szegeden a kerékpárutak kiépítettsége egyenlő, illetve közelít a nullához. Igen, aki szerint ez nem így van, az nem szokott biciklizni!

Tehát, ha már sikerült egy kis pályzati pénzt találni, inkább kellene először a bicikliutak kiépítésére fordítani, annak mégis kevesebb a fenntartási költsége, mint ennek a rendszernek.

Üres biciklitároló Szegeden, 2012. augusztus

Nem kapnak pénzt a nemzet színészei

Reggel egy kicsit butítani akartam magam, ezért elolvastam a blikk.hu cikkét, illetve annak csak a címét, annyi is elég.

Nem kapnak pénzt a nemzet színészei. Pontosabban: ideiglenesen nem kapják a havi 500 ezer forintot, amit azért utalnak nekik, mert ők a nemzet színészei.

Na ez engem felháborít. Mármint az, hogy színészek 500 ezer forintot kapnak havonta azért, mert ők a nemzet színészei. De miért? Hol itt az a nagy egyenlőség? Miért kapnak? Mert egy nehéz fizikai munkát végeztek egész életükben és így megdolgoztak érte?
Nem, azok a bányászok lennének, vagy a gyárban dolgozó gyári munkások. A színészet nem is egy munka. Az egy szórakozás. Én ha egész életemben színészkedek, akkor megkapom a pénzt? :)

Ha azt is hozzáveszem, hogy egész életükben egy olyan munkahelyen “dolgoztak”, ahol nem hogy nem termeltek értéket, de a legtöbb színház állami támogatásból tartja el magát! Szerintem ez divatjamúlt dolog. Mármint ez a színházasdi. Már nincs rá igény. Ha lenne, akkor nem kellene állami támogatással eltartani őket. A mozikat miért nem támogatják állami pénzből? (filmszínház) Most az divatosabb mint a színház, inkább filmeket néznek az emberek. Persze maradjon meg az összes olyan színház, ami önállóan el tudja tartani magát, profitot tud termelni. Emberek százezrei soha nem mennek színházba, egyrészük mert nem engedheti meg magának, egyrészük meg azért mert egyáltalán nem érdekli, hogy mi van színpadon. Akkor ezen százezrek adóforintjait miért fordítjuk pár ezer ember szórakozására?

Havi 500 ezer plusz még nyugdíjat is kapnak. Én a nyudíjakat is maximálnám, de arról egy másik postban fejtem ki az elképzelésemet.